Videndeling og inspiration på fælles workshop
Den 11. januar 2024 var der inviteret til fælles workshop og sammenkomst i FleetOptimiser-projektet. Her har vi samlet indtryk og billeder fra dagen.
Der var et flot fremmøde med repræsentanter fra 12 ud af 14 deltagende myndigheder i projektet. Derudover var styregruppen og ledere fra andre af projektets organisationer også repræsenteret på dagen.
Projektlederne Joachim Daus-Petersen og Sofie Buhl lagde ud med en gennemgang af hele projektets forløb fra start og frem til nu med ”Fortællingen om FleetOptimiser” – noget som bogstavelig talt fik alle projektdeltagere op af stolene:
Død over FleetOptimiser!
I en temaworkshop, der blandt andet havde det lidt makabre tema ”Død over FleetOptimiser”, fik deltagerne lov til at se fremad og til også at overveje de svære ting:
- Hvad kan stå i vejen for projektet, og hvad kan afholde os fra at bruge FleetOptimiser-værktøjet i fremtiden?
- Hvilken retning bør udviklingen gå i? Hvad skal værktøjet kunne – eller ikke kunne – og hvilke problemer skal det løse på længere sigt?
- Hvad bør man være opmærksom på, når projektet overgår til drift? Har vi et setup, der kan sikre en god overgang, fremtidig drift, erfaringsudveksling og økonomi?
Skalering, læring - og tillid
Eftermiddagen bød blandt andet på oplæg af forsker Madalina Pop fra Institut for Forretningsudvikling og Teknologi ved Aarhus Universitet. Hun forsker i skalering på tværs af offentlige institutioner og følger FleetOptimiser-projektet for at indhente data.
Madalina præsenterede sine foreløbige indsigter i form af en ”skaleringsmodel”, der er beskrevet som en cirkulær proces:
På modellen blev det tydeligt, hvordan hhv. leverandør og projektledere, både på det tværgående spor og i den enkelte myndighed, har en stor opgave i at ”oversætte” og simplificere værktøjet og dets funktioner. At gøre informationen håndgribelig og sikre transparens har en kæmpe betydning – men samtidig med blik for, at alle ikke har brug for at vide alt.
Skalering hænger sammen med læring – og læring giver tillid. Derfor er tilgangen til andres erfaringer og muligheden for at bygge videre på dem også meget vigtig, når det handler om et skaleringsprojekt som FleetOptimiser.
Som én projektdeltager udtrykker det:
Én af de gode ting ved FleetOptimiser-projektet er, at man kan ”låne” tillid af hinanden.
Madalina Pop præsenterede kun foreløbige indsigter på dagen. Hendes forskningsprojekt løber resten af projektperioden, hvor hun løbende vil deltage i projektaktiviteter og lave interviews med ledelse og projektdeltagere.
Visioner for fremtiden
Dagens faglige program sluttede af med en ”visions- og inspirations-workshop”, hvor deltagerne fik mulighed for at inspirere hinanden ved at præsentere egne visioner og samtidig komme et skridt videre mod målet.
Der kom mange visionære ønsker på bordet, og noget af det, som gik igen var ønsket om at
- Indsamle læring til fremtidige digitaliserings- og AI-projekter
- Bruge data til at konkretiserer de ting, vi taler om at opnå – fx i forhold til besparelser
- Få et bredere og bedre ejerskab for klimaindsatsen
- Komme i gang med deleøkonomi internt via deling af køretøjer
Og meget andet…
Den fælles workshop var første gang i skaleringsprojektet forløb, hvor både projektgruppe og ledelse var samlet. Dagen var derfor både en opsamling, men også en rigtig god måde at skyde samarbejdet i 2024 i gang på:
Der var en virkelig god og energisk stemning hele dagen, og det fundament, som vi skal bygge videre på, er blevet styrket.
Klimadagsordenen og deleøkonomi var to emner, der gik meget igen i løbet af dagen, og med god grund. Alle myndigheder har forpligtet sig til CO2-neutralitet inden for en årrække, og FleetOptimiser tænkes ind som et konkret tiltag til at understøtte denne transformation.
Det bliver spændende at følge udviklingen i 2024, hvor flere myndigheder står overfor at skulle tage nogle vigtige ryk i processen i forhold til fx bedre udnyttelse af biler og øget brug af blandt andet el-cykler.