Besøgsrunde giver input til projektet
Besøg hos 11 deltagende myndigheder har givet værdifulde input til projektets organisering og det videre forløb.

Besøg hos Københavns Kommune
Her i efteråret har en hel del fleetmanagere og digitaliseringskyndige landet over haft besøg af projektleder Sofie Buhl til en snak om status, idéer og ønsker til FleetOptimiser-projektet.
Sofie har været tilknyttet FleetOptimiser-projektet som projektleder siden august – en rolle hun deler med Joachim Daus-Petersen. Besøgsrunden er et skridt på vejen til at finde ud af, hvad de mange engagerede deltagere har på hjerte, og hvordan projektet kan udvikle sig mest optimalt.
Her har vi samlet de vigtigste pointer.
Netværket har stor værdi
Netværk er et ord, der går igen. Som projektdeltager bliver man en del af et tværnationalt netværk af fagpersoner, der arbejder med det samme og kan inspirere hinanden. Der er stor værdi i at få sparring fra andre, og at kende nogen, som er kommet videre fra de barrierer, man selv løber ind i. Som én deltager udtrykker det:
”Det er en stor læring at være en del af et ”nationalt flådestyringsnetværk”, som er sammen om et produkt.”
De udfordringer den enkelte deltager støder på, er udfordringer alle har – det kan fx være problematikker i forhold til GDPR og overvågning, eller hvordan man kommer igennem processen med Medarbejderudvalg osv. Her er det guld værd at have netværket i orden.
Besøg hos Syddjurs Kommune
Projektorganisering skal fornyes
Netop fordelen ved netværk bliver et vigtigt input til en udvikling af projektets organisering. Netværket er værdifuldt og skal endnu mere i fokus. Derudover er det tydeligt, at projektdeltagerne er meget forskellige steder i processen – de rykker sig løbende, og behovet for sparring og støtte ændrer sig over tid.
For både at favne potentialet i den gensidige sparring og de forskellige behov, som projektdeltagerne løbende har, bør organiseringen ændres hen i retningen af at være mere netværksbaseret og dynamisk.
Som Sofie udtrykker det:
”Det betyder ikke, at alt skal laves om - men vi skal bibeholde det, der fungerer godt, og ændre det, der har fungeret mindre godt.”
Sofie og Joachim har lavet et udkast til en ny måde at arbejde sammen på i projektet, og næste skridt bliver at arbejde videre på det til en online-workshop i december i projektgruppen. Forventningen er, at en ny organisering vil være oppe at køre fra januar 2024.
Sofie Buhl med noter fra besøgsrunde.
Små skridt frem – teknisk og organisatorisk
Flere deltagere er begyndt at opleve en efterspørgsel på data fra FleetOptimiser fra deres egen organisation – hvilket er meget positivt. Interessen for data på området og for AI er i det hele taget voksende. Der er også en øget interesse fra medarbejdere for at støtte grøn omstilling og mindske spild. Medarbejdere kan fx efterspørge at cykle mere – og her kan FleetOptimiser hjælpe med at skabe et overblik over, hvad der giver mening.
Det BI (business intelligence) dashboard, som er udviklet i værktøjet de seneste seks måneder, gør AI-delen mere ”spiselig”. Dashboardet giver et tydeligt billede af, hvordan situationen ser ud i dag – og den visualisering kan hjælpe med at afgøre, om der er potentiale for at lave en simulering af andre scenarier. BI dashboardet giver også et godt udgangspunkt for dialog i organisationen, og bidrager med et overblik, som skaber mere tillid til de AI-baserede simuleringer.
Få indsigt i forskning på fælles workshop
FleetOptimiser-projektet bliver fulgt af forsker Madalina Pop fra Institut for Forretningsudvikling og Teknologi ved Aarhus Universitet. Madalina forsker i skalering på tværs af offentlige institutioner og bruger bl.a.FleetOptimiser til at indhente data om emnet. Også Jane Grud fra Aarhus Kommune følger projektet, idet casen er relevant for hendes forskningsprojekt om digital forestillingsevne. Af den grund har både Madalina og Jane også været med til møderne med projektets deltagere under besøgsrunden.
På en fælles workshop den 11. januar 2024, hvor både projektdeltagere og ledelse fra projektmyndighederne er inviteret, vil Madalina Pop præsentere nogle af sine indsigter på baggrund af FleetOptimiser-projektet og andre cases. Her vil hun blandt andet komme ind på overgangen mellem signaturprojekt og skaleringsprojekt, samarbejdets betydning og de eventuelle udfordringer i et projekt af denne type.
Fælles workshop 11. januar 2024
Husk, at tilmelde dig den fælles workshop 11. januar 2024.
Alle projektdeltagere har modtaget en kalenderinvitation.
Du er velkommen til at kontakte projektleder Sofie Buhl, hvis du har spørgsmål: sofbu@aarhus.dk