Gå til hovedindhold

Afslutningsevent for FleetOptimiser-projektet

Torsdag d. 7. november blev afslutningen af FleetOptimiser-projektet fejret i de flotte lokaler på Centralværkstedet i Aarhus. Et projekt, der tog sin start for mere end tre år siden, først som AI-signaturprojekt, og senere som skaleringsprojekt, og som nu er klar til at blive sat i drift. Med mere end 80 deltagere, og et spændende program med indslag hele dagen, blev FleetOptimiser-projektet heller ikke fejret for lidt.

Indhold

    Dagen indledtes med en velkomst af Jane Grud og Sofie Buhl, og herefter en velkomsttale ved Lone Juric Sørensen, chef for Fælles IT og Digitalisering i Aarhus Kommune. Lone fremhævede, hvordan FleetOptimiser-projektet har vist potentialet i tværoffentligt samarbejde. Samarbejdet mellem Digitaliseringsstyrelsen, Kommunernes Landsforening samt regioner og kommuner har været stærkt og præget af tillid – en vigtig årsag til projektets flotte resultater. Projektet har givet en værdifuld indsigt i, hvordan ny klimateknologi kan skaleres i den offentlige sektor og hvordan vi i fællesskab kan løfte opgaven med den grønne omstilling.

    Lad os lege algoritme!

    Lise Lystlund fra CoCoders introducerede salen til, hvad AI er, når det ikke er generativt. Med udgangspunkt i en algoritme-leg, skulle deltagerne få en kropslig fornemmelse af, hvordan FleetOptimiser fungerer. Tilgangen var praktisk, og alle deltagere skulle rejse sig fra deres stole, og gengive at være en algoritme, der sorterede data, i lighed med algoritmen bag FleetOptimiser-værktøjet. Målet for deltagerne var at finde en gruppe af 10 personer, der mindede mest om dem selv, på baggrund af deres motivation for at deltage i dagen. Det viste sig at være en mere udfordrende opgave end som så, da der jo kan være flere herskende motiver for at deltage i sådan en dag; eksempelvis kan man både være motiveret af at fejre projektet, og samtidig af at danne nye netværksrelationer.  

    På billedet: Lise Lystlund, CoCoders

    Et projekt med en tårnhøj succesrate

    Efter at deltagerne igen havde fundet deres pladser, fulgte en paneldebat om skalering af klimateknologi i den offentlige sektor. Panelet bestod af repræsentanter fra forskellige organisationer: Lasse Olsen fra Digitaliseringsstyrelsen, Søren Frederik Bregenov-Beyer fra Kommunernes Landsforening, Marie Pedersen Haug fra Københavns Kommune og Niels Pedersen fra Esbjerg Kommune, med Lone Juric Sørensen som moderator.

    Debatten belyste blandt andet de faktorer, der har bidraget til – som Lasse Olsen fra Digitaliseringsstyrelsen udtrykte det – "projektets tårnhøje succesrate." En væsentlig faktor var, at projektet fokuserede på klimateknologi frem for borgernære løsninger, der involverer personfølsomme data. Dette gjorde implementeringen mere ligetil.

    Fra venstre: Lone, Niels, Lasse, Marie og Søren

    Panelet diskuterede også udfordringer som transaktionsomkostninger ved forandringer i kommunerne. Her blev det understreget, at det også var en fordel, at projektet var en del af en større klimaindsats. Den overordnede kontekst gjorde det lettere at igangsætte projektet, når resultaterne også kunne ses "på den store klinge”. Samtidig blev det også fremhævet af Niels Pedersen fra Esbjerg Kommune, at det er vigtigt at organisationerne føler en vis grad af autonomi, når de går med i et skaleringsprojekt, fremfor at det bliver ”trukket ned over hovedet” på dem fra centralt hold. Frederik Bregenov-Beyer fra Kommunernes Landsforening fremhævede også, at teknologi og klimateknologi bør tænkes helt ind i det politiske reformspor – og ikke som noget der integreres efterfølgende.  

    Lakridspiber skabte ikke uenighed

    Efter en lækker vegetarisk frokost, var det igen tid til en samtale på scenen. Denne gang handlede det om det tætte samarbejde mellem leverandør og kunde i udvikling og skalering, deltagerne var Joachim Daus-Petersen fra Kommunernes Landsforening, Tim Daniel Hansen fra Droids Agency, Henrik Bojsen fra Syddjurs Kommune og samtalen blev modereret af Marie Rørdam Fenger fra Aarhus Kommune.

    Selvom moderator Marie Rørdam Fenger ihærdigt forsøgte at skabe liv i debatten, med nudges i form af lakridspiber til deltagere der var uenige med hinanden, var der generelt stor enighed over hele feltet omkring det faktum, at det tætte samarbejde mellem netop Droids Agency og deltagerorganisationerne i projektet, har været en af nøgleårsagerne til FleetOptimiser-projektets succes.

    Skalering i et forskningsperspektiv

    Programmet i centralværkstedets store hal blev sluttet af med en præsentation af følgeforskning i FleetOptimiser-projektet, der bliver forsket i af Madalina Pop fra Aarhus Universitet, under overskriften ”Learnings on scaling across organizational borders”. Madalina Pops forskning peger blandt andet på, at skaleringen i FleetOptimiser-projektet har fulgt en helt anden model, en den traditionelle idé om skalering i offentlige organisationer, hvor et konstant feedback-loop og collaborative competition mellem de deltagende organisationer, samt synergi og ideudvikling på tværs af det organisatoriske og teknologiske niveau, har båret skaleringsprocessen frem. Dette har ført til, at organisationerne har haft mulighed for at gentænke deres egen rolle, gentænke hvad flådestyring er, samt foretage interne omstruktureringer under projektet, der også har medført en mindre hierarkisk og mere dynamisk dialog i samarbejdet. Præsentationen af følgeforskningen blev efterfulgt af en kagepause med kager til enhver smag.

    Fjorten fortællinger og fremtiden for FleetOptimiser

    Dernæst var det tid til bobler og fernisering, der foregik ovre i et tilstødende lokale ”Smedien”. Sofie Buhl fra Aarhus Kommune og Joachim Daus-Petersen fra Kommunernes Landsforening, der begge har haft projektlederroller på FleetOptimiser-projektet, holdt et oplæg om, hvordan man går foran med et projekt som FleetOptimiser. Mest af alt, var oplægget en taksigelse af alle de deltagende organisationer, personerne bag og det netværk der er blevet opbygget. I FleetOptimiser-projektet har rollen som projektleder ikke handlet om at projektstyre; men i højere grad at skabe de optimale rammer for netværk og fællesskaber. Når man investerer i relationerne og sammen bygger fundament for et fællesskab på tværs, så kan man komme langt med skalering.

    Efter oplægget var det muligt at få en demonstration af FleetOptimiser-værktøjet ved Droids Agency, samt dykke ned i portrætter af de fjorten deltagende organisationers rejse med FleetOptimiser-projektet, der vidnede om fjorten forskellige måder at implementere FleetOptimiser-værktøjet. I nogle kommuner har en stor omorganisering af hele køreflåden været nødvendig, i andre har værktøjet bidraget med hurtigere analyser til et allerede eksisterende flådestyrings-setup. Gennemgående for portrætterne er, at alle deltagende organisationer har opnået gode resultater af at være med i projektet, og ikke mindst et værdifuldt netværk at tage med videre.

    På billedet: Portrætter i Smedien

    Og netop det stærke netværk, der blev skabt mellem projektets deltagere, var et gennemgående tema i dagens program. Det bedste ved det hele er, at samarbejdet fortsætter. Allerede nu har 15 offentlige organisationer meldt sig til at være en del af det fremtidige FleetOptimiser-samarbejde i OS2-regi. Mere information om tilslutningen til FleetOpitimiser i OS2 kan findes her: Tilslutning til OS2FleetOptimiser.

    Det bliver spændende fremadrettet at følge, hvor langt FleetOptimiser kan nå, og ikke mindst, om projektet har givet anledning til lignende tværorganisatoriske samarbejder fremover. Som Jacob Dietrich Petersen fra Norddjurs Kommune sagde i forbindelse med udarbejdelsen af portrætterne:

    "Det er kun fantasien, der sætter grænser for fremtidigt samarbejde."

    Jacob Dietrich Petersen

    Tak til alle, der har deltaget i projektet og afslutningsdagen. Det var en stor fornøjelse.  

    Sidst opdateret: 5. februar 2025