Nu sætter vi turbo på klimasmart transport
Takket været 10 mio. kr. fra Digitaliseringsstyrelsen tager vi nu teten på at reducere CO2-udledningen fra transport – både hos os selv og i andre dele af den offentlige sektor.

Hver dag stævner hundredvis af biler ud fra forskellige adresser i Aarhus Kommune: Hjemmeplejebiler, minibusser til og fra specialinstitutioner, lastbiler fra entreprenørenheden.
Hver enkel af dem repræsenterer en økonomisk og en klimamæssig belastning.
Aarhus Kommune alene har godt 750 biler, som sidste år belastede klimaet med cirka 1.100 ton CO2.
Det kommer vi til at ændre på nu!
Vi har allerede den konkrete løsning
Takket været en bevilling på 10 mio. kr. fra Digitaliseringsstyrelsens pulje for nye teknologier sætter vi nu turbo på at realisere det gigantiske potentiale, der er for at minimere udledningen af CO2 fra transport i de danske kommuner, regioner og offentlige myndigheder generelt.
Pengene skal bruges til at udbrede en allerede eksisterende løsning: ”FleetOptimiser” – et digitalt værktøj drevet af data fra bilernes GPS’er, og som via kunstig intelligens og simuleringer kan hjælpe med at sikre en intelligent flådestyring og klimasmarte kørselsmønstre.
Helt konkret kan FleetOptimiser bl.a. bidrage til:
- At reducere størrelsen af en kommunes bilpark, fordi bilerne udnyttes optimalt
- At planlægge hjemmeplejens kørsel, så der bruges mindst tid og forbruges mindst CO2
- At foreslå, hvor man kan bruge cykler i stedet for biler – og prioritere fordeling af elbiler frem for benzin og diesel
- At hjælpe med at udregne behov, når man skal anskaffe nye biler. Fx kan det vise, om man kan nøjes med elbiler med kort rækkevidde frem for lang – og dermed spare penge.
Flere offentlige myndigheder står klar til handling
Aarhus og 10 kommuner, Region Midtjylland, Region Sjælland samt Forsvarets Materiel- og indkøbsstyrelse helt klar til at lave de forandringer, der skal til for at tage værktøjet i brug og skabe en intelligent grøn omstilling af transporten – og vi håber, at resten af det offentlige Danmark følger med.